Eesti Laulu- ja Tantsupeo SA

aprill 6, 2014

 



Lugupeetud Eesti Laulu- ja Tantsupeo Sihtasutuse nõukogu,

kirjutame teile Arstide Liidu ja teiste terviseühenduste eelmise nädala pöördumist toetava palvega jätta “Aja puudutus. Puudutuse aeg”, Laulu- ja Tantsupidu 2014 vabaks alkoholist ja alkoholi brändi logodest.

Üleilmastumise ajal jääb järjest vähemaks aegu ja kohti, mis meid kõiki eestluse ümber kokku toovad. Laulupidu on üks sellistest vähestest sündmustest. Marju Lauristini ja Peeter Vihalemma 2013. aastal läbiviidud uuringu kohaselt on laulu- ja tantsupidu 87 protsendi eestlaste jaoks kõige olulisem rahvusliku identiteediga seotud rituaal. Alkoholi pakkumine üldlaulu-ja tantsupeol saadab ühiskonnale sõnumi, et eesti täiskasvanute jaoks ei saagi pidu ilma etanoolita olla korralik pidu ning et laulust, tantsust ja “ühe rahva hingede kohtumisest” üksi on vähe tõeliseks puudutuseks.

Alkoholi müümine suurte logodega telkides ja alkoholitootja visuaalselt kommunikeeritud sponsorlus lauluväljakul on alkoholireklaami vormid. Teaduskirjanduse põhjal teame ja alkoholimüüjate jätkuvast soovist end sponsorluse läbi rahvust ühendavate sündmustega siduda järeldame, et alkoholi reklaam mõjutab nii noorte joomisega alustamise iga, tarbitud alkoholi koguseid kui ka joomise sagedust.[1],[2] Lubada alkoholibrändi laulupeo prominentseks sponsoriks kaasab meid kõiki, sealhulgas lapsi, tahtmatult alkoholi reklaamikampaaniasse. See aga seostab alkoholi veel tugevamalt meie rahvuskultuuri sümboolikaga ning tugeva ühtsusetundega, mida laulupidu tekitab. Rahastusallikaid oleks ju ka teisi, laulupeo sponsoreerimine peaks olema paljudele Eesti ettevõtetele suur au. Tihtilugu on aga ka alkoholitootjatel endil võimalik siirast toetamissoovi teostada ja kommunikeerida läbi teise brändi, mis pakub ainult alkoholivabu jooke.

Eestis on ligi 60 000 alkoholisõltlast – umbes sama palju kui pool lauluväljakutäit pidulist ja umbes kaks korda rohkem, kui hümni laulvas ühendkooris laulukaare all. Kindlasti on laulupeolise hulgaliselt neid lapsi ja täiskasvanuid, kes peavad oma igapäevaelus alkoholiga kokku puutuma rohkem, kui nad seda sooviksid. “Aja puudutus. Puudutuse aeg 2014” võiks olla aeg ja seisund, kus puudutame korraks ilma õlleta ja tähistame oma eestlust ja koosolemise rõõmsamaid hetki ilma etanoolita.  Kui tore oleks, kui ei peaks olema mures kaaspiduliste alkoholist tingitud võimaliku ülemeeliku lällamise pärast!

Õlle ja siidri müümine viib paratamatult selleni, et mitmed peolised on vähemal või suuremal määral purjus. See aga võib rikkuda paljude laste ja täiskasvanute rõõmu isegi juhul, kui alkohol ei põhjusta kohapeal otsest vägivalda ja vigastusi. Ühendkooride blokis on laulukaare all tihkelt koos nii kogenud laiaõlgsed baritonid kui ka esimest korda nii suures rahvahulgas peokogemust omandavad 7-8 aastased. Õllel ja siidril on nende eestlaste jaoks erinev tähendus. See, mis ühele võib tunduda rõõmus, vabastav ja kelmikas, võib teistele tunduda võõras, imelik ja hirmutav. Lisaks põhjustab alkoholi müük asjatult pikki tualetijärjekordi, mis on väikestele lastele eriti piinarikkad, rääkimata ülekoormatud tualeti kaheldavast esteetilisest väärtusest ja teravatest lõhnaprobleemidest.

Oleks vale ja demagoogiline õlle müügist ja reklaamist loobumist “keelamiseks” tembeldada – Eesti on vaba maa. Laulupidu võib alkoholiga kombineerida turvaliselt tele-ekraani ees. Kui on aga soov alkoholi juua ja ühtsustunnet tunda just nimelt Lauluväljakul, avaneb selleks võimalus  paar nädalat hiljem algaval Õllesummeril.

Soovime, et Laulu- ja Tantsupidu 2014 oleks vaba alkoholist  ja alkoholibrändi logodest.

Siiralt teie,

Eesti Noorteühenduste Liit
Eesti Arstiüliõpilaste Selts
Tallinna Ülikooli Üliõpilasesindus
Eesti Õpilasesinduste Liit
Viljandi Kultuurikolledz
Domus Dorpatensis
Eesti Skautide Liit
Terve Eesti SA



[1] Snyder, Leslie B., Frances Fleming Milici, Michael Slater, Helen Sun, and Yuliya Strizhakova. “Effects of alcohol advertising exposure on drinking among youth.” Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine 160, no. 1 (2006): 18.
[2] Siegel, Michael, William DeJong, Timothy S. Naimi, Erin K. Fortunato, Alison B. Albers, Timothy Heeren, David L. Rosenbloom et al. “Brand‐Specific Consumption of Alcohol Among Underage Youth in the United States.”Alcoholism: Clinical and Experimental Research (2013).

Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0

Kommentaarid

kommentaari