Finish it!

september 27, 2014

Marta Velgan
marta.velgan@gmail.com

 



Hiljuti avastasin facebook‘i vahendusel tubakatööstuse vastu suunatud USA kampaania nimega “The Truth”, mille peamiseks eesmärgiks on vähendada tubaka suitsetamist teismeliste hulgas. Miks see kampaania mulle silma jäi on see, et tegemist pole tavapärase terviseedendusliku kampaaniaga, kus manitsetakse suitsetamist maha jätma, muidu saabub surm. Kampaania kutsub üles noori tubakafirmade vastu mässama ning olema esimene põlvkond, kes üldse ei suitseta. “We can be the generation that ends smoking” on praeguse kampaania lööklauseks. Kõige paremini võtab kampaania olemuse kokku ülalpool olev video.

“The Truth” kõige uuem reklaamklipp pealkirjaga “Unpaid Tobacco Spokesperson” pöörab tähelepanu aga sellele, et iga foto suitsetavast inimesest on tasuta reklaam tubakafirmadele ning et inimesed ise tihtipeale ei teadvustagi seda. Eriti puudutab see avaliku elu tegelasi nagu lauljad ja näitlejad, kes on paratamatult eeskujuks nii noortele kui ka täiskasvanutele.

Kampaaniaga “The Truth” tehti algust juba 90ndate lõpus ning iga natukese aja tagant on välja tuldud uue sõnumiga. Peamiseks kogu kampaaniat läbivaks eesmärgiks on alati olnud aga tubakatootjate valede paljastamine. “The Truth” kampaaniat eristab teistest sarnastest kampaaniatest peamiselt asjaolu, et reklaamide tegemisse on kaasatud professionaalsed reklaamitegijad ja kommunikatsiooniinimesed ning kampaanisse on suunatud kordades rohkem raha kui tavaliselt rahvatervise kampaaniatele.

Kuid ka sellel esialgu geniaalsena näival kampaanial on omad puudused. Kampaaniat rahastab American Legacy Foundation, mis kahjuks või õnneks sai kampaania algusaastatel oma rahastuse omakorda tubakafirmadelt ühe suure kohtuasja (Tobacco Master Settlement Agreement) kaudu. Praeguseks hetkeks peaks kampaania tubakatootjate rahast nö “puhas” olema. Kuigi rohkete uuringutega on leitud, et erinevad haridusliku sisuga kampaaniad ja loengud ei ole iseseisvana tõhusad meetmed tubakatoodete ja alkoholi tarvitamise vähendamiseks, siis efektiivsete meetmetega (hinna tõus, kättesaadavuse piiramine, turundusepiiramine) koos rakendades on neil oluline roll inimeste teadlikuse tõstmises.

Kellel tekkis huvi, saab ameeriklaste kampaanial silma peal hoida http://thetruth.com/ ja https://www.facebook.com/truthorange?fref=ts. Lisaks on youtube’is nime all “truthorange” hulganisti teisigi kampaaniaga seotud videosid.

 

Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0

Kommentaarid

kommentaari